Je conversie verhogen? Wij delen de belangrijkste factor met je!
Wil je je conversie verhogen? Want kan jouw conversieratio wel een boost gebruiken? In dit blog nemen we je mee in de grootste conversie killer. We gaan in op wat conversie precies is en of er een gemiddeld conversieratio is om als maatstaf aan te houden. Daarna gaan we in op de belangrijkste factor die invloed heeft op jouw conversie, hoe groot deze invloed is en wat je eraan kunt doen om deze te optimaliseren.
Wat is conversie?
Wanneer je de conversie wilt verhogen, is om te beginnen belangrijk om te weten: wat is conversie precies? Een conversie is eigenlijk een actie, waarvan je wilt dat bezoekers op je website deze uitvoeren. Eigenlijk is het ook wel het behalen van het doel van een pagina. Wanneer iemand landt op een product- of dienstenpagina, wil je bijvoorbeeld dat de bezoeker deze afneemt. En als iemand landt op een pagina waarop je een contactformulier hebt geplaatst, wil je graag dat hij of zij zijn of haar gegevens achterlaat. Andere voorbeelden kunnen zijn dat iemand op een pagina terecht komt en de whitepaper downloadt of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.
De betekenis van conversieratio
En wat betekent dan precies conversieratio? Het conversieratio is het percentage bezoekers dat overgaat tot een conversie. Je berekent het conversieratio als volgt: aantal conversies / aantal sessies * 100%
Stel je hebt afgelopen maand 200 bezoekers gehad op je landingspagina, waarvan 10 mensen je whitepaper hebben gedownload. Dan is het conversieratio 10 / 200 * 100% = 5%.
Wat is een gemiddeld conversieratio?
Het gemiddelde conversieratio verschilt per markt, branche en schommelt ook per regio en periode in het jaar. Zo ligt het gemiddelde conversieratio voor webshops al een paar jaar op rij tussen de 3-4%. Op de zakelijke markt ligt dit gemiddelde rond de 2,23%. Je moet hierbij in je achterhoofd houden dat er geen vast gemiddelde is. Benchmarks geven slechts een houvast en zijn nooit exact te koppelen aan jouw bedrijf, markt, product en bezoekers. Als je je conversie wilt verhogen, is het beter om je eigen cijfers te gebruiken als referentiepunt. Stel eigen conversiedoelen op die in lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen. Deze kun je in Google Analytics bepalen, meten en waar nodig bijsturen. Zo krijg je waardevolle inzichten voor conversieoptimalisatie.
Je conversie verhogen met een snelle website
En dan nu een van de belangrijkste factoren om je conversieratio te verhogen: een snelle website. Je website performance heeft een enorme invloed op de hoogte van het conversieratio en het verhogen van je conversie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat hoe sneller een webpagina laadt, hoe groter de kans is dat een bezoeker overgaat tot conversie. Een trage website heeft grote gevolgen. Uit de statistieken blijkt namelijk dat een trage website een flinke invloed heeft op het conversieratio:
Uit het onderzoek van Skilled.co blijkt dat 47% van de klanten verwacht dat een webpagina geladen is binnen 2 seconden of minder. Uit hetzelfde onderzoek kwamen ook belangrijke resultaten van mPulse Mobile:
- Pagina’s die geladen worden in 2,4 seconden hadden een conversieratio van 1,9%
- Een laadtijd van 3,3 seconden resulteert in een conversieratio van 1,5%
- Een laadtijd van 4,2 seconden resulteert in een conversieratio van minder dan 1%
- Een laadtijd van langer dan 5,7 seconden zorgt voor een conversieratio van 0,6%.
Met andere woorden, een langzame website is een echte conversie killer! Om je conversie te verhogen, moet je dus aan de slag met het versnellen van de laadtijd van je website.
De laadtijd van je website checken
Wil je je conversie verhogen? Dan moet je zorgen voor een snelle website. Door de laadtijd van je website te checken, kom je erachter hoe jouw website scoort op snelheid. Er zijn verschillende tools om de snelheid van je site testen. Wij lichten twee belangrijke uit:
- Google PageSpeed Insights: Dit is de meest gebruikte tool om inzicht te krijgen in de performance van jouw website. Plak je website URL in de balk en binnen enkele seconden krijg je een compleet overzicht met verbeterpunten om de laadtijd te versnellen.
- Pingdom: Ook bij Pingdom krijg je direct een totaalcijfer van de overall performance van je website. Je krijgt direct inzicht in de de goede punten van je site en wat je kunt doen om de snelheid te verhogen.
Tips om de laadtijd van je website te versnellen
Je kunt de laadtijd op je website versnellen op verschillende manieren. We zetten onze belangrijkste tips voor je op een rijtje:
- Optimaliseer je afbeeldingen
We zien vaak dat er onnodig grote afbeeldingen worden gebruikt op websites. Dit komt de laadtijd niet ten goede. Om de laadtijd te versnellen, raden wij aan om afbeeldingen te comprimeren. Op deze manier verklein je de bestandsgrootte, zonder dat de kwaliteit van de afbeeldingen verloren gaat. Afbeeldingen comprimeren kan met Adobe Photoshop, maar ook met tools als Compressor.io of JPEGmini. - Maak gebruik van browser caching
Wanneer iemand je website voor de eerste keer bezoekt, worden er middels browser caching bepaalde onderdelen opgeslagen in de browser. Wanneer hij of zij je site dan nogmaals bezoekt, hoeven deze bestanden niet opnieuw geladen te worden en dat scheelt enorm in de laadtijd van je website. - Ga voor goede hosting
Bij het kiezen van een juiste hostingpartij is het belangrijk om te letten op de locatie van de servers en de snelheid. Het probleem van goedkope hostingpartijen is vaak dat er heel veel sites op één server staan. Dit is absoluut een killer voor de laadtijd van je website. Kies voor een goede hostingpartij die de laadtijd van je website kan versnellen. Of laat een website maken, dan weet je zeker dat dit goed zit.
Ben je benieuwd naar andere conversie killers? Lees dan ons blog met 9 redenen waarom je website niet converteert.
Heb je een vraag over het verhogen van je conversie? Of het versnellen van de laadtijd? Pixelfarm staat voor je klaar, neem vrijblijvend contact met ons op!
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs