Dit moet je doen om in 2017 online de wereld te veroveren!
Wat is het toch met die blog artikelen over online en e-commerce trends? Kun je echt voorspellen wat er gedurende een jaar populair of actueel wordt? Ziet de wereld op 1 januari er ineens heel anders uit? En zijn het wel trends of juist ontwikkelingen die een paar jaar geleden ingezet zijn en in 2017 ook gewoon vrolijk doorkabbelen?
Als het niet te peilen valt dat iemand als Trump president wordt dan kun je je afvragen wat de waarde is van trend voorspellingen. Vandaar even geen artikel over “de online trends van 2017” of “de e-commerce trends van 2017” maar een artikel met tips waar je als ondernemer of marketeer echt wat aan hebt. En ja, ok, stiekem zitten daar best wat trends bij 🙂
1. Zet in op zakelijke online transacties
Ben je actief in de zakelijke markt en verkoop je producten? Zet dan vol in op B2B e-commerce. Heb je diensten, vorm ze om tot producten. Kan dit niet, probeer aanvullende producten te ontwikkelen die je online kunt verkopen. De waarde van een online aanschaf via e-commerce voor de zakelijke markt is erg groot. Het gaat namelijk niet alleen om die ene transactie maar in de zakelijke markt is het grootste gedeelte van de klanten erg trouw en als het goed is je churn* erg laag waardoor de kans op een vervolg aanschaf of volle samenwerking groter wordt.
Gebruik je diensten dan ook vooral om extra waarde toe te voegen aan je producten. Er zijn twee redenen waar e-commerce in B2B belangrijker gaat worden; de drempel om als bedrijf online een aanschaf te doen is weggenomen door allerlei digitale facturatiemethodes en systemen zoals Exact online en Yuki. Ook oriënteren de meeste bedrijven zich tegenwoordig online. Voorbeelden van producten kunnen scans, cursussen, workshops, rapporten, etc. zijn.
*churn rate = verlies of uitstroom van klanten over een bepaalde periode (meestal maand of jaar)
2. Voeg waarde toe
Ben je actief als dienstverlener en denk je nog als dienstverlener? Dan ga je het de komende jaren nog lastiger krijgen. Accountancy kantoren, recruitment bureau’s, uitzendbureau, financiële advies kantoren, makelaars, banken. Ze zijn er in vele vormen maar zijn allemaal hetzelfde en bieden weinig toegevoegde waarde in het leven van bedrijven en mensen. Gevolg? Prijs gaat een grote rol spelen in de keuze.
Gechargeerd? Ja, want natuurlijk speelt de kwaliteit van de dienstverlener en dienst een rol maar dat zie je er vaak niet aan af op het eerste gezicht en soms is die er ook echt niet. Hoe je jezelf onderscheid is voor iedere dienstverlener anders maar het is wel verstandig jezelf die vraag te stellen. Wordt kennispartner, onderscheid je in je communicatie of claim innovatie en zet daar vol op in. We zitten in een economisch voorspoedige tijd maar als het straks allemaal wat minder wordt ben jij dan het bedrijf waar mensen zonder kunnen of willen?
3. Onderneem!!!
Veel organisaties die ik tegenkom verliezen zich in plannen, strategieën, presentaties en roadmaps. Gevolg? Maanden van overleg, uitstel en uiteindelijk… Niets! De werkelijkheid heeft je vaak alweer ingehaald voordat je klaar bent met je plan. Ontwikkel een visie, kies een doel en ga er vol voor. Itereer, analyseer en optimaliseer. Houd de energie erin om vooruit te gaan. Trends als growth hacking en SCRUM illustreren perfect dat deze tijd quick thinking en momentum vereist. Kan ook niet anders, want de markt waarin je zit verandert razendsnel en je klant heeft het niet vandaag nodig maar gisteren.
4. Zet vol in op mobile (behalve in de B2B)
Mobile is geen trend meer maar een “fact of life”. Dat waarschijnlijk meer dan 50% van de bezoekers je website met een smartphone of tablet bezoekt hoef ik je niet te vertellen. Dat mobile alleen maar toe gaat nemen, daar hoef je geen voorspeller voor te zijn, kijk maar even om je heen op de weg, thuis of op de bank. Zet daarom vol in op de mobile experience van je bezoeker. Dus niet simpelweg responsive waarin alle content geschaald wordt en onder elkaar gezet wordt maar laat content weg en zorgt dat je website zo goed mogelijk gebruik maakt van het device qua bezoekerservaring.
Uitzondering op de verregaande mobile trend is de zakelijke markt. In een kantooromgeving bekijken veel prospects, leads en klanten jouw website op hun laptop of desktop. Dit is voor elk bedrijf anders maar door goed naar je data te kijken kun je zien of het zinvol is vol te investeren in mobile.
5. Als het aanvoelt als een verplichting, stop dan met die content
De verplichte blog op vrijdag, de verplichte nieuwsbrief elke eerste van de maand. Je bent ermee begonnen omdat je ergens een mooie case study hebt gelezen of dat je jezelf gek hebt laten maken op een congres. Tuurlijk, content marketing kan een zeer waardevolle bron zijn voor leadgeneratie, een goed communicatiemiddel zijn of een belangrijk onderdeel binnen je strategie.
Maar als het voelt als een verplichting; stop er alsjeblieft mee! (Of besteed het i.i.g. uit). Jij wordt er niet vrolijk van, maar belangrijker, je bezoeker of klant ook niet. Content marketing is geen must en het is zeker geen garantie voor succes. Als je met content aan de slag gaat, of het nu geschreven, video of voor social media is, doe het met passie en wees onderscheidend. Creeër impact. Ik schrijf dit artikel bijv. niet omdat het moet, in een content planning staat of omdat het zo goed is voor onze SEO positie. Ik schrijf dit artikel omdat ik vond dat dit artikel geschreven moest worden.
6. Maak het persoonlijk!
Online en digitaal worden steeds persoonlijker. Door het meer verbinden van systemen, het verzamelen van data en het identificeren van gebruikers data (dus niet meer anonieme data) kan de customer journey steeds persoonlijker gemaakt worden en relevanter. Maak hier gebruik van en probeer jouw bedrijf of dienst zo relevant mogelijk te maken voor je klant (of prospect).
Een voorbeeld hiervan is bijv. context of content aware design bij de websites die we ontwikkelen. Door te identificeren wie jij bent op onze website krijg je een relevant blog artikel voorgeschoteld dat past bij jouw profiel. Als ons systeem bijv. herkent dat je geïnteresseerd bent in online marketing krijg je een aanbeveling voor een nieuwe artikel over online marketing. Dit werkt natuurlijk voor e-commerce net zo goed als voor de B2B markt.
7. Automatiseer je marketing
Met koppelingen tussen je CRM, ERP, Google Analytics, email campagne software zoals Mailchimp, Adwords en andere marketing systemen kun je bijna je volledige customer journey automatiseren. Schrijft iemand zich in voor een nieuwsbrief? Waarom niet een geautomatiseerde serie email met interessante en relevante blogs? Als er een lead een brochure download, waarom niet een set met taken aanmaken en die aanwijzen aan een verkoper? Met CRM’s zoals ZOHO, Active Campaign en ook SalesForce is dit allemaal mega eenvoudig!
8. Gooi die rapportage de prullenbak in en dashboard!
Elke maand een rapportage met een brei aan cijfers? Waarom niet real time inzicht en dat ook nog eens visueel gemaakt? Met allerlei toolings zoals Klipfolio of data studio van Google laat je de meest fantastisch dashboards maken waarin sales & marketing gecombineerd kunnen worden.
9. Stop met geloven in trends
🙂
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs