10 voorbeelden van briljante inhakers
Inhakers zijn een goede manier om je interactie en engagement te verhogen op je social kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Ze spelen in op de actualiteit en sommige merken doen dit briljant. In dit artikel 10 voorbeelden van perfect uitgevoerde inhakers.
Voordat ik de voorbeelden van deze inhakers op een rijtje zet, is het goed om eerst te kijken naar wat een inhaker nu eigenlijk is en wat het doel zou moeten zijn.
Een inhaker is het uitbeelden van een recente nieuwswaardige gebeurtenis of belangrijke dag waarbij je een link legt naar je eigen merk / product voor marketingdoeleinden. Een inhaker is vaak grappig bedoeld en vraagt erom gedeeld te worden met je netwerk.
Buiten de geijkte dagen waarop je zou kunnen inhaken zoals Koningsdag, Pasen, Sinterklaas etc. kan een inhaker ook ingezet worden voor:
- Felicitaties: bijvoorbeeld bij een overwinning van het Nederlands Elftal of het winnen van een Award.
- Succes wensen: goed in te zetten bij bijvoorbeeld sport gerelateerde momenten
- Bedanken: in welke vorm dan ook het bedanken van je doelgroep of anderen
- Sponsoring benadrukken
- Nieuws / gebeurtenis
Wij hebben in ieder geval de momenten die je al kunt plannen voor je op een rij gezet in onze Pixelfarm Inhaakkalender 2015.
Waarom is een inhaker effectief?
Inhaken op een (actuele) gebeurtenis is een leuke manier om je doelgroep te bereiken. Je ziet vaak dat leuke inhakers gedeeld worden op social media. Als je dus inhaakt op het gesprek van de dag, word je merk onderdeel van dat gesprek van de dag. Precies dat wat je wilt bereiken als merk.
Inhakers hebben overigens vooral een positieve uitwerking op het imago van een merk en leiden niet direct tot een aankoop. Een inhaker zorgt er, wanneer goed ingezet en ontvangen, voor dat een merk als meer likable en origineel wordt ervaren.
Zeven vragen bij het maken van een inhaker
Bij het maken van een inhaker kan je jezelf de volgende vragen stellen:
- Is het onderwerp het gesprek van de dag? De inhaker moet natuurlijk relevant zijn en top of mind bij de ontvanger.
- Is het logisch als merk dat je hierop inhaakt? Past de eventuele inhaker bij je merk?
- Heeft de concurrentie al iets gedaan met deze inhaak mogelijkheid?
- Wanneer je een inhaker maakt die een grens opzoekt, ben je dan ook in staat op hierop te kunnen inspelen / reageren via je social kanalen?
- Haak ik in op het juiste moment? Dit vooral in situaties waarin je niet in het staartje van de hype met een uiting wil komen, zoals bijvoorbeeld met de ALS campagne. Wacht niet te lang met inhaken!
- Heb ik rekening gehouden met Auteursrecht, Merkenrecht en Portretrecht? Check altijd even of je niet in strijd bent met een van deze rechten.
- Gebruik ik al mijn (online) kanalen optimaal? Beperk je niet alleen tot het plaatsen van de inhaker op Facebook, maar gebruik ook andere kanalen als Instagram, Twitter en wellicht zelfs offline?
Tien voorbeelden van briljante inhakers op de actualiteit:
Deze voorbeelden laten zien dat je de actualiteit heel goed kan gebruiken om in te haken. Uiteraard zijn er ook heel veel goede voorbeelden van inhakers op de gebruikelijke momenten, maar die laat ik voor nu even voor wat ze zijn.
1. Inhaker Dirk van den Broek
Meneer van Dalen stopt als Vestigingsmanager bij Albert Heijn. Concurrent Dirk van den Broek maakte hiervoor deze inhaker.
2. Inhaker Gamma
De veelbesproken kunstroof uit de Kunsthal. Gamma speelde hier met een knipoog op in.
3. Inhaker Honig
Inspelen op het succes tijdens de Olympische Spelen afgelopen jaar door Honig.
4. Inhaker KitKat
De discussie na de lancering van de iPhone 6 (bendgate) en de reactie van KitKat hierop: we don’t bend, we #break
5. Inhaker Randstad
Tja, de verkeerde baanwissel van Sven Kramer kon Randstad niet voorbij laten gaan.
6. Inhaker Snickers
Snickers adviseert ons onze tanden ergens anders in te zetten n.a.v. het bijtincident met voetballer Suarez.
7. Inhaker WNF
De introductie van de blauwe vinkjes van Whatsapp, perfect op ingespeeld door WNF.
8. Inhaker Johnny Walker
Deze inhaker vraagt wellicht iets meer tijd om te begrijpen, maar maakt ‘m niet minder sterk.
9. Inhaker IKEA
Ikea feliciteert Hema met het winnen van de Award voor Beste Winkelketen van Nederland.
10. Inhaker Calvé
En uiteraard mag deze niet ontbreken. Calvé en het doelpunt van Van Persie tijdens het WK vorig jaar.
Het inzetten van steengoede inhakers zorgt voor een verhoogde interactie en engagement! Wil je ook weten (meten) hoe jouw merk op Facebook presteert? Doe dan nu direct de online check met onze IPM calculator.
En voor alle momenten die we al wel in onze agenda’s kunnen zetten: de Pixelfarm Inhaakkalender 2015. Mis je hier een moment? Laat het me zeker even weten!
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs