11 praktische tips voor effectievere content marketing
Bij Pixelfarm bedenken en produceren we dagelijks creatieve en branded content voor merken. Of het nu om Facebook content gaat, een Tumblr post of een geweldige blog post er zijn een aantal basis principes waar content aan moet voldoen.
Choose your battles!
Kies de kanalen die je in wilt zetten zorgvuldig. Instagram, Snapchat, Pinterest en Vine zijn leuke media maar als daar 0,5% van je doelgroep actief is, kies dan voor bijv. Facebook en Twitter, je eigen blog of andere kanalen. Probeer te berekenen wat je bereik kan zijn op een bepaald medium en wat de interactie kan zijn. Bereken dan je tijd en budget wat nodig is om deze doelstellingen te halen. Oftewel zijn de inspanningen waard wat je ervoor terug krijgt?
Wees praktisch
Kijk naar welke assets (fotografie, graphics) en resources (copywriters, ontwerpers, externe bureau’s) je tot je beschikking hebt. Deze zijn in grote mate verantwoordelijk voor het succes van je content marketing.
Ook goede verhalen trekken niet automatisch publiek
Vaak als ik in gesprek ben met marketing managers worden er succesverhalen van Nike, Old Spice en andere giganten aangehaald. Soms lijkt het of deze schijnbaar moeiteloos video’s viral laten gaan. Vaak is dit onzin en wordt er een groot budget besteed aan het seeden en verspreiden van deze video’s. Dat betekent overigens niet dat slechte betaalde content de oplossing is. Kwaliteit en (betaald) bereik spelen allebei een grote rol.
Praktische tip: Het afgelopen jaar is het organisch bereik van Facebook flink gezakt. Je zult dus d.m.v. Facebook advertising je content moeten verspreiden onder je doelgroep. Voor Twitter zal dit ook steeds meer toenemen.
Make every letter count
Je wilt je merk op de voorgrond laten treden, inhaken op de actualiteit en spitsvondig zijn. Vaak is het een zeer grote uitdaging om een prikkelende content te vervaardigen. Probeer vooral de boodschap, gedachte of visie simpel te houden. Zorg ervoor dat je publiek binnen twee seconde doorheeft wat je wilt communiceren.
Praktische tip: Laat je content (behalve blog artikelen) kort zien aan een collega en vraag wat hij of zij denkt wat je bedoelt.
What’s in it for me?
Of je mensen nu inspireert, entertaint, informeert, vrolijk of pisnijdig maakt, zorg dat je content iets met je publiek doet. Het is de bedoeling dat je content mensen prikkelt en er conversatie over ontstaat. Dit is wat uiteindelijk voor engagement zorgt!
Repurpose en reframe
In de snelle digitale wereld van tegenwoordig is de kans enorm groot dat je doelgroep jouw zorgvuldig vervaardigde content niet ziet. Zorg dat je content “herverpakt” en veelvuldig verspreid. Uiteraard is er een verzadigingsmoment maar dit is een kwestie van goed monitoren en aanpassen.
Praktische tip: Plan een tweet, Facebook of LinkedIn post met link naar je blog in op verschillende dagen en tijdstippen voor maximale exposure. Als je geen social media monitoring tool hebt, kun je voor Twitter bijv. tweetdeck.twitter.com gebruiken.
Creatief en uniek
Content marketing vereist een stukje creativiteit. Probeer dit te stimuleren en zorg vooral dat je zoveel mogelijk vernieuwende content produceert. Zo hebben wij laatst BARN ontwikkelt en gelanceerd, ons eigen platform om onze klanten beter van dient te zijn. Om dit project heen konden we unieke content creëren omdat het echt van ons is. Uiteraard is het OK om inspiratie op te doen en te kijken hoe andere (content) marketeers het doen maar kopieer vooral niet.
Praktische tip: betrek je collega’s, andere afdelingen en vooral je klanten bij het content marketing proces. “Good ideas can come from anwhere and anyone”
Visual
Bij met name social media als Facebook en Instagram spelen beelden een leidende rol. Een prachtige foto, een grappige animated GIF of een indrukwekkende illustratie kunnen het verschil maken.
Kwaliteit boven kwantiteit
Het is belangrijk continu een stroom van content te generen. Om bijv. mensen terug te laten keren naar je blog en Google te voeden met nieuwe content maar als de content niet goed genoeg is merk je dat in teruglopende bezoekersaantallen en dalende engagement. Wees hierbij ook slim en repost wat oudere content of deel bijv. een blog artikel op in twee delen zodat je content kunt uitsmeren over langere periodes.
Praktische tip: “Don’t do what you love, love what you do”. Deze bekende uitspraak geldt zeker voor content marketing. Content marketing is hard werken. Soms gaat het vanzelf maar soms ben je ook dagen aan het broeden op één slimme grap, een inhaker of net die juiste foto vinden. Zorg dat het geen sleur wordt en probeer jezelf continu uit te dagen.
Plan
Content marketing is een kwestie van goed plannen en ad hoc reageren. Vind de balans tussen evergreen content (content die lang houdbaar is) en inhakers die je bijna real-time creëert. Door vooruit te werken voorkom je een hoop stress en zorg je dat er een rode draad in je (merk) verhaal zit. Werk dus vooruit en probeer zoveel mogelijk content binnen korte tijd te creëren. Een andere tip; laat je blog artikel twee dagen liggen en lees het nog een keer. Zeer verrassend wat je er dan nog uitpikt!
Praktisch tip: twee maanden vooruit werken is echt de absolute max. Grappig genoeg prikkelt de tijdsdruk die bij het proces van content marketing ook een goede creativiteitsprikkel.
Meten is weten
Dit is een open deur maar helaas toch iets wat vaak nog niet (goed) wordt gedaan. Gebruik Google Analytics en Facebook Insights. Doe ook eens A/B test met je creatives. Dit is ‘standard practice’ bij websites, maar bij content wordt dit nog niet heel erg veel gedaan. D.m.v. A/B testen kun je zeer makkelijk je content ‘finetunen’ en optimaliseren voor de gedefinieerde personas of doelgroep.
Benieuwd naar onze diensten op het gebied van social media en content marketing? Lees hier meer.
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs