Content Marketing mogelijkheden en uitleg
Bekijk alle online marketing mogelijkheden
Content marketing is een breed containerbegrip en wordt vrij losjes gebruikt. In principe is content marketing het “vermarkten van content”. En daarmee is content marketing een indirectere manier van marketing. Het zorgt vooral voor volgers, leads en publiek.
Inbound marketing
Inbound marketing werkt als volgt;
- Bezoekers komen op een landingspagina (betaald of via een zoekmachine)
- Op de landingspagina kunnen ze hun email adres achterlaten. Dit is vaak in combinatie met het downloaden van bijv. een whitepaper of e-book maar ook quizzes en calculatoren worden vaak gebruikt.
- Leads worden “genurtured“, oftewel warm gehouden met allerlei emails en andere vormen van communicatie. Vaak zijn de
- Vaak zijn de leads die in deze “funnel” terecht komen niet direct warme leads maar oriënterend of geïnteresseerd. Dat betekent dat de waarde per lead niet altijd even hoog is en dat content marketing het vooral moet hebben van de aantallen.
Kosten: voor een goede inbound leadgeneratiecampagne ben je al snel minimaal € 1.000,- kwijt en dit kan oplopen, afhankelijk van je advertentiebudget tot tienduizenden euro’s.
Communicatie
Onder content marketing – communicatie valt eigenlijk alles wat je doet om je doelgroep op je kanalen te informeren, inspireren en te overtuigen. Denk aan bijv. de wekelijkse Facebook post, een Instagram story of een blog. Content die niet persé gericht is op een directe conversie of aankoop maar meer het bezig houden van je doelgroep met jouw merk, bedrijf, product of dienst.
Kosten: de grootste kostenpost zit hem in de creatie. Dit is mensenwerk en je betaalt of je kan het laten ontzorgen door een bureau zoals dat van ons.
Marketing automation
Alhoewel marketing automation eigenlijk meer een proces is, heb ik hem toch bij content marketing gezet doordat marketing automation vaak in content marketing processen wordt gebruikt. Marketing automation is het automatiseren van bepaalde marketing processen. Hierin kun je ver gaan en de vraag is waar marketing automation ophoudt en waar “gewone automatisering” begint. Er zijn wel bepaalde standaard processen die ingezet worden;
- Mensen downloaden een whitepaper
- Mensen komen in een systeem zoals Drip of Activecampaign
- Vanuit deze systemen krijgt de ‘subscriber’ een serie emails gedurende een aantal weken
- Afhankelijk van klik gedrag op de website of open gedrag van de mails krijgen ze andere mails
- Uiteindelijk allemaal met het doel het stimuleren of uitlokken van een bepaalde actie (vaak een aankoop)
Kosten: eventuele tools en de inrichting van je systemen. Dit kan van heel simpel tot erg uitgebreid.
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs