Conversie optimalisatie en het LIFT model
Het LIFT model van Wider Funnel is een framework voor conversie optimalisatie. Het is ontwikkeld door Chris Goward, auteur van You Should Test That! Conversie optimalisatie en het LIFT model.
In de basis is het vrij simpel! Er zijn positieve factoren die kunnen bijdragen aan een conversie en negatieve factoren die de bezoeker verder af laten drijven van een conversie. Klinkt logisch, kijk hieronder maar:
Hoe kun je praktisch meer conversie behalen
Er zijn dus grofweg 6 factoren die een conversie beïnvloeden;
- Value proposition (of waarde propositie) – welke waarde voeg jij toe voor de klant?
- Relevance (of relevantie) – is jouw landingspagina precies wat de bezoeker zich had voorgesteld?
- Clarity (of duidelijkheid) – Hoe duidelijk wordt jouw waarde propositie gecommuniceerd? Afbeeldingen, video’s, teksten, flow van de pagina en call to actions. Zijn ze allemaal perfect uitgebalanceerd?
- Urgency (of urgentie) – waarom zou de bezoeker NU een conversie doen? Wat voor voordeel haalt hij er uit?
- Distraction (of afleiding) – wat is het absolute conversie doel van de website en wordt je bezoeker afgeleid en dus geneigd weg te klikken naar andere content of een externe website?
- Spanning (of angst) – welke elementen zorgen voor twijfel bij jouw bezoeker?
Bij Pixelfarm gebruiken we het LIFT model om het aantal conversies bij conversie optimalisatie trajecten te verhogen. De eerste (value proposition) is eigenlijk de meest belangrijke, immers als jouw bezoeker het gevoel heeft dat je waarde toevoegt, dan zijn ze logischerwijs veel sneller geneigd te converteren.
Hieronder een aantal praktische voorbeelden van dingen die we in de praktijk veel tegenkomen en of het een positieve of negatieve impact heeft in de conversie optimalisatie.
1. “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!”
Hoe vaak ik deze niet tegenkom, gemiste kans! Want waarom zou ik me inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Kortom, de hele waarde propositie ontbreekt. Verder kun je ook stellen dat er urgentie ontbreekt (want waarom zou ik me nu inschrijven?).
2. Bestellen, downloaden, aanvragen als button
Waarom zou ik nu iets bestellen, downloaden of aanvragen? Wat is de urgentie? Wat gebeurd er als ik op download klik? Kortom, niet helderheid ontbreekt.
3. Neem vrijblijvend contact op
Liever niet.
4. Volg ons op social media (site breed)
Zie de uitleg bij nieuwsbrief inschrijving. Wat is de waarde propositie? Waarom zou ik jouw bedrijf volgen? En waarom krijg ik precies dezelfde tekst te zien als ik een blog lees of als ik op de homepage zit? Gemiste kans! Waarom niet “volg ons op social media om als eerste onze blogs over online marketing te lezen”, “volg ons op social media als je wilt zien welk project we nu mee bezig zijn”. Kortom, de relevantie ontbreekt.
5. Vul dit formulier in
Wat gebeurd er precies als ik dit formulier invul? Binnen hoeveel dagen krijg ik reactie en kan ik dan misschien niet beter bellen of wordt het wel veilig verstuurd? Kan ik gebeld worden als ik mijn telefoonnummer invul (want dat wil ik eigenlijk niet). Kortom, teveel vragen! Dit zorgt voor spanning.
6. Adverteren voor een specifiek product maar landen op een andere pagina
Ik zie het helaas heel veel in Adwords campagnes, waarschijnlijk door DPA’s, dat er op specifieke producten wordt geadverteerd maar je vervolgens op een algemene categoriepagina landt met dat soort typen producten. Relevantie ontbreekt.
7. Schrijf je nu in voor onze cursus
Waarom zou ik dit nu willen? Waar is de urgentie? Als je hier zou communiceren “alleen in februari de vijfde persoon extra” is iemand al sneller geneigd zich in te schrijven. Urgentie ontbreekt.
8. In een webshop check-out de volledige navigatie en footer laten zien
Zonde! Dit betekent namelijk heel veel afleiding en onnodige screenspace die ingenomen wordt. Kortom helderheid ontbreekt.
9. In een webshop niet laten zien welke stap je in het bestelproces zit
Hoeveel stappen komen er nog, hoeveel gegeven moet ik invullen, bestel ik gelijk als ik nu op “doorgaan” klik. helderheid ontbreekt en deze vragen roepen spanning op.
10. Elke willekeurige dienstenpagina die geen bullets, dikgedrukte woorden of een duidelijke call to action gebruikt
We komen het maar al te vaak tegen bij corporate websites; content voor de content. Extreem lange pagina’s over een dienst met teveel tekst, bijna geen visueel onderscheidende elementen en erger nog; geen call to action. Hier ontbreken vaak meerdere elementen uit het LIFT model.
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs