How to: Facebook Canvas maken
Facebook blijft zich vernieuwen, ook op het gebied van advertentiemogelijkheden. Naast de standaard advertenties en carrousel advertenties kun je vanaf nu ook een nieuw soort advertentie inzetten: een canvas.
TIP: Scroll meteen door voor een voorbeeld van een Canvas!
Wat is een Facebook Canvas?
Een canvas in Facebook is in eerste instantie zichtbaar als een normaal bericht in de tijdlijn van een gebruiker. Pas nadat de gebruiker op de post klikt wordt het beeld schermvullend met allerlei informatie. Je kunt een canvas inzetten als regulier bericht op je pagina, maar je kunt er ook voor kiezen om dit in te zetten als advertentie. Hierdoor krijg je als gebruiker een hele visuele beleving en dit zorgt voor een prikkelende advertentiemogelijkheid. Je kunt als gebruiker scrollen tussen de verschillende afbeeldingen door te swipen of door je telefoon te bewegen. Door middel van Facebook Canvas kun je dus een paginagrote advertentie maken die je vol kunt stoppen met video, afbeeldingen en call-to-actions.
Let op: een Facebook Canvas bericht wordt alleen getoond op mobile devices.
Hoe maak je een Facebook Canvas aan?
Een canvas kun je op twee verschillende manieren aanmaken; via de Power Editor en via je Facebookpagina. Via je pagina kun je in het menu-item Publicatieopties de functie vinden om een canvas los aan te maken. Dit is handig als je bijvoorbeeld zelf geen toegang hebt tot het advertentieaccount. Aangezien je een canvas altijd aan een advertentie moet toevoegen, zal ik de uitleg geven over het aanmaken via de Editor.
Via de Power Editor maak je een nieuwe campagne aan met als doelstelling Klikken naar website of Websiteconversies.
De advertentieset maak je vervolgens aan zoals je gewend bent. Zodra je op advertentieniveau gaat bewerken kun je kiezen uit onderstaande optie:
Als je al eerder een Canvas hebt aangemaakt verschijnt er een overzicht zodra je met je muis in het vak Select a Canvas staat. Voor het aanmaken van een nieuwe canvas klik je het plusje aan, waarna je het volgende veld te zien krijgt:
Dit is de daadwerkelijke Canvas Builder. Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het aanmaken van een Canvas.
- Kies een duidelijke call-to-action.
- Zorg voor een goede header van 120 x 44 pixels.
- Zorg voor een schermvullende afbeelding van 640 x 72 pixels.
- Zorg dat een video minimaal 2 minuten lang is.
- Kies altijd een afbeeldingsoptie die wordt geactiveerd zodra de gebruiker op het bericht klikt.
Zodra je klaar bent met je concept kun je een voorbeeld naar je eigen mobiele apparaat laten versturen door op de knop Voorbeeld op apparaat te klikken.
Ben je tevreden? Dan kun je je advertentie afmaken zoals je gewend bent en is je canvas klaar!
Voor GOGO hebben wij een canvas gemaakt, bekijk het filmpje:
Enthousiast geworden en wil je nog meer weten over de mogelijkheden? Of ben je al aan het experimenteren en kom je er niet helemaal uit? Laat het ons weten! 🙂
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs