Facebook Lead Ads: wat zijn het en hoe werkt het?
Na adverteren op Instagram is er weer een nieuwe mogelijkheid tot social advertising in Nederland uitgerold: Facebook Lead Ads.
Wat zijn het precies en hoe kun je ze het beste inzetten?
Enige tijd eerder werd deze nieuwe vorm van adverteren op Facebook al in Amerika uitgerold, maar is nu in Nederland beschikbaar. Lead Ads zijn, zoals de naam al prijsgeeft, in het leven geroepen om campagnes gericht op leadgeneratie te boosten. Bij een reguliere leadgeneratie campagne wordt de gebruik vaak naar de website gestuurd en daar gevraagd om een formulier in te vullen. Veel gebruikers haakten hierdoor voortijdig af, waardoor de campagne niet optimaal werd benut.
Facebook Lead Ads biedt een briljante oplossing voor dit ‘probleem’ door de gewenste velden automatisch in te vullen met de gegevens uit het gebruikersprofiel. Binnen een paar seconden kan de gebruiker zich hierdoor inschrijven voor een nieuwsbrief, aanmelden voor een event of een brochure aanvragen.
Hoe zien Facebook Lead Ads eruit?
- De gebruiker ziet een standaard Facebook advertentie met een call-to-action button (CTA) in de tijdlijn.
- Na het klikken op de CTA zal er een popup verschijnen waar de gewenste gegevens (bijvoorbeeld naam en e-mailadres) al automatisch ingevuld zijn.
- Nadat de gebruiker op verzenden of submit klikt, worden de gegevens verstuurd naar de adverteerder.
Deze nieuwe vorm van adverteren op Facebook is ontzettend laagdrempelig voor de gebruiker en is daarbij voor bedrijven een snelle en gemakkelijke manier om gegevens van potentiële klanten via Facebook te verzamelen.
Hoe maak je Facebook Lead Ads aan?
Het aanmaken van deze advertentievorm kan alleen nog via de Power Editor van Facebook. Er zijn twee manieren om deze advertenties aan te maken, binnen een bestaande advertentieset of als nieuwe campagne.
Een nieuwe Lead Ads campagne aanmaken
Als je een nieuwe campagne aanmaakt kun je nu naast de bekende campagne doelen als ‘Klikken naar website’ of ‘Pagina Likes’ nu ook het doel ‘Leads genereren”. Kies voor deze optie en maak een advertentieset aan in deze campagne.
Er zijn een aantal dingen belangrijk:
- Zorg dat je de juiste Facebookpagina koppelt aan de advertentieset.
- Stel je budget en je targetting in zoals je dit bij iedere campagne doet.
- Vergeet niet te publishen!
Een Lead Ad advertentie aanmaken binnen een bestaande advertentieset
Maak een een nieuwe advertentie aan binnen de bestaande ad set. De standaard opties die je kunt gebruiken voor de call-to-action knop in de getoonde advertentie kun je nu ook gebruiken:
- Nu aanvragen
- Downloaden
- Meer informatie
- Registreren
- Abonneren
- Vraag om een citaat (nieuwe toevoeging!)
De afbeeldingsspecificaties voor de advertentie zijn als volgt:
- Aanbevolen afbeeldingsformaat: 1200 × 628 pixels
- Afbeeldingsverhouding: 1.91:1
- Je afbeelding mag niet meer dan 20% tekst bevatten.
Nadat je alle stappen hebt doorlopen, krijg je de mogelijkheid om een formulier aan te maken voor deze advertentie.
Vervolgens kom je uit op het leadformulier waar je de informatie aan kunt geven die je wilt weten. Standaard staan naam en emailadres aan, maar er zijn echt ontzettend veel opties om aan te vinken. Ook kun je ervoor kiezen om je eigen vragen te formuleren.
TIP: Less is more, vraag alleen de gegevens die je echt nodig hebt!
Nadat je alles hebt doorlopen, kom je uit op een scherm over de algemene voorwaarden. Het is belangrijk om een link naar de disclaimer te plaatsen, dit is namelijk verplicht!
Facebook leads vinden
Natuurlijk wil je ook weten welke leads er precies binnenkomen via deze advertentie. Dit kun je vinden door naar je Facebookpagina te gaan en bij Publicatietools op Formulieren Bibliotheek te klikken. Je kunt hier een overzicht van je leads downloaden.
Heb je hulp nodig bij het instellen van Facebook Lead Ads of wil je het door ons laten doen? Neem gerust contact met ons op.
Meer weten over Facebook campagnes?
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs