How-to: Google Analytics spam wegfilteren.
Spambots zijn niet nieuw, maar worden helaas steeds inventiever. Als je gebruik maakt van Google Analytics is het je waarschijnlijk opgevallen dat er vage verwijzende bronnen in de rapportages zichtbaar zijn. Wat zijn dit voor verwijzingen en hoe kom je ervan af?
Dit fenomeen dat ervoor zorgt dat je Google Analytics data wordt vervuild heet Referral Spam. Een spambot ‘bezoekt’ je website en hierdoor zie je een onbekende of vage domeinnaam in het rapport ‘Verwijzingen’ terecht komen. Als je hier ook nog eens op klikt is het doel van de spambot bereikt; ze hebben een bezoeker gewonnen. Klik nooit op deze links! Ten eerste wil je niet dat de spambot een click krijgt en ten tweede kun je ook nog eens ten prooi vallen aan virussen door vage sites te bezoeken.
Wat is een bot? Een bot – afkorting van robot – is een programma dat is ontwikkeld om uit zichzelf continu dezelfde handelingen uit te voeren met een hoge nauwkeurigheid en snelheid. Een voorbeeld van een bot is een zogenaamde spider die wordt gebruikt om een website te bezoeken en/of indexeren.
Het grote nadeel van deze spam is de vervuiling van de statistieken in Google Analytics door allerlei loze data. De spambots die zichtbaar zijn in Google Analytics zorgen voor een verhoogd aantal bezoekers, maar doordat ze geen échte bezoekers doorsturen zorgen ze voor een bouncerate van 100%. Daar gaan je zuivere rapportages!
Spam filters instellen in Google Analytics
Gelukkig is het met een paar simpele handelingen en tools mogelijk om deze data weg te filteren in Google Analytics waardoor je in één klap verlost bent van (een groot deel van) deze spambots.
Allereerst de manier die Google zelf heeft ingebouwd;
- Ga in Google Analytics naar “Beheerder of Admin”.
- Selecteer de betreffende site
- Klik in de kolom “Weergave of View” op “View settings of Instellingen weergeven”.
- Scroll naar beneden totdat je het kopje “Bots filteren of Bot Filtering” ziet.
- Vink dit aan en sla op.
Automatische filter tools gebruiken
Ook kun je gebruik maken van een drietal tools die ervoor zorgen dat er automatische filters worden ingesteld in het door jouw gewenste account;
- Tool 1
- Tool 2
- Tool 3
(deze tool heeft een limiet ingesteld. Werkt het niet, probeer het dan morgen nog een keer)
Het gebruik van deze tools spreekt voor zich, vaak is het een kwestie van klikken, autoriseren, de juiste accounts kiezen en klaar ben je! Easy peasy, nietwaar? 🙂
Let op: bovenstaande tip werkt helaas niet met terugwerkende kracht. De filters zullen±24 uur na het instellen gaan werken en vanaf dat moment zal de vervuilde data niet meer zichtbaar zijn.
Heb je zelf een goede tip met betrekking tot refferal spam in Google Analytics? Laat het ons in een reactie weten!
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs