Hoe schrijf je een goede campagne briefing? Met briefing checklist!

Nathalie van Luik

Projectmanager bij Pixelfarm. Streeft elke dag naar succesvolle websites, blije klanten en een naadloze samenwerking.

⏰ 26 augustus 2023

Content briefing checklist Pixelfarm

Een succesvolle online campagne begint bij een goede briefing

We staan aan de start van 2021 met 365 nieuwe dagen voor het lanceren van knallende online campagnes. Je barst vast al van de ideeën! Om een succesvolle campagne op te zetten, is een duidelijke campagne strategie onmisbaar. Of het nu gaat om een social media campagne of een leadgeneratie campagne, met behulp van een campagne briefing schets je een duidelijk beeld van hoe je de campagne invulling gaat geven. Zeker wanneer je de campagne uitbesteedt aan een online marketing bureau, bespaar je veel tijd als je een zo concreet mogelijke briefing aanlevert. Je kunt hem natuurlijk ook gebruiken om zelf een duidelijke overview te hebben van de campagne. Onderstaande briefing checklist is zo volledig mogelijk samengesteld. Mochten er onderdelen minder relevant zijn voor jouw campagne of bedrijf, kun je deze uiteraard weglaten.

Campagne briefing checklist

Klik op een onderdeel om er meer over te lezen:

  1. Algemene informatie over de campagne
  2. Campagne doelstellingen & KPI’s
  3. De doelgroep je wilt bereiken
  4. Kanalen online campagne
  5. Wat is de kernboodschap?
  6. Campagne concept
  7. Resultaten eerdere campagnes
  8. Wat verwacht je van een online marketing bureau?
  9. Wie zijn de betrokkenen?

1. Algemene informatie over de campagne

Achtergrondinformatie helpt om een duidelijk beeld van het bedrijf en de campagne te krijgen. Denk hierbij aan: 

  • Bedrijfsnaam
  • Campagne naam
  • Korte omschrijving van de campagne
  • Budget
  • Startdatum
  • Einddatum
  • Wat zijn de kernwaarden van de organisatie?

2. Campagne doelstellingen & KPI’s

Het doel van de campagne is een van de belangrijkste onderdelen van een campagne briefing. Wat wil je bereiken met de campagne? Wil je meer klanten of wil je juiste je naamsbekendheid vergroten? Formuleer je doelstellingen altijd SMART. Om de voortang en resultaten te kunnen meten, zijn ook de bijbehorende KPI’s belangrijk.

Ook is het goed om voor jezelf na te gaan hoe je de organisatie kunt voorbereiden op de impact van de campagne. Is je doel leads genereren en moeten deze na gebeld worden? Of verwacht je veel extra orders? Eventuele resultaten van eerdere campagnes kunnen je helpen om dit in te schatten.

3. De doelgroep die je wilt bereiken

Om een campagne succesvol te maken, is het goed om te kijken naar de campagne doelgroep. Wie wil je bereiken met jouw campagne? Hierbij is het goed om na te gaan wat kenmerkend is voor deze doelgroep(en), wat hun behoeften zijn en hoe zij tegenover jouw product of dienst staan. Geef ook aan welke kanalen zij gebruiken. Aan de hand hiervan zorg je er uiteindelijk voor dat de juiste boodschap de juiste doelgroep op het juiste moment bereikt.

4. Kanalen online campagne

Nu je weet wat je campagne doelstellingen zijn en waar je doelgroep actief is, kun je de kanalen bepalen die hierop aansluiten. Is een Google Ads campagne passend of is juist een social media campagne meer geschikt?

5. Wat is de kernboodschap?

Welke kernboodschap wil je overbrengen aan je doelgroep? Dit gaat over de belofte die je waar wilt maken. Zorg dat de propositie helder is, zodat de doelgroep hem ook begrijpt.

6. Krachtig beeld

Bij een campagne hoort ook een banner, want wat is nu een online campagne zonder een krachtig beeld? Heb je al nagedacht over de uitwerking hiervan? Dan is het goed om deze alvast op te nemen in de campagne briefing. Heb je deze nog niet? Pixelfarm denkt graag met je mee over de banner.

TIP: Wil je gratis banners maken zonder dat je grafische kennis nodig hebt? Met behulp van Canva maak je eenvoudig je eigen banners en heb je toegang tot duizenden templates.

7. Resultaten eerdere campagnes

Wat zijn betrouwbaardere resultaten dan resultaten van eerdere campagnes? Juist, niets dus. Het kan zijn dat je in het verleden al een campagne hebt opgezet of hebt laten opzetten met goede resultaten. Dan is het handig om wat documentatie (bijvoorbeeld een eerdere campagne briefing) hiervan bij de briefing te voegen.

8. Wat verwacht je van het online marketing bureau?

Wanneer je er voor kiest om je campagne (deels) uit te besteden aan een bureau, is het belangrijk om verwachtingen te duidelijk te maken. Een campagne bestaat uit meer dan alleen een plan. Wil je de campagne zelf opzetten en evalueren of wil je dit liever uitbesteden? Deze keuze is uiteraard aan jou. Er is veel mogelijk, maar wees altijd duidelijk over wat je verwacht van het bureau.

Kijk ook eens naar de succesverhalen van onze klanten.

9. Wie zijn de betrokkenen?

Ongeacht of je de campagne in zijn geheel wilt uitbesteden of gedeeltelijk, is het belangrijk om alle betrokkenen in kaart te brengen. Wie doet wat in het hele proces? Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Wie maakt de visuals?
  • Wie schrijft de content?
  • Wie maakt de nulmeting? En wie meet de resultaten?

Maak duidelijke afspraken, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Zo verlies je tussendoor geen waardevolle tijd.

Kosten en opbrengsten online campagne

Een inschatting maken van de kosten voor een online campagne kan lastig zijn. Dit is afhankelijk van factoren als op welke kanalen je inzet en de looptijd van de campagne. In een andere blog leggen we je uit op welke manieren je jouw marketingbudget kunt berekenen. Afhankelijk van wat je doelstellingen zijn, hoop je natuurlijk op zo hoog mogelijke resultaten wanneer je een campagne lanceert. Lees alles over het meten en berekenen van de opbrengst van je marketinginspanningen.

TIP: Met onze handige tool bereken je binnen een minuut hoeveel jouw online marketing je oplevert. 

Begrippenlijst

Als het gaat om online campagnes bestaan er enorm veel gerelateerde termen en begrippen. In deze begrippenlijst vind je de belangrijkste met hun betekenis:

  • SEO (Search Engine Optimization): inspanningen om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten (gratis) van zoekmachines getoond te worden
  • SEA (Search Engine Advertising): adverteren in zoekmachines
  • CPC (Cost Per Click) = kosten die je betaalt, wanneer iemand op jouw Google advertentie klikt
  • CPM (Cost Per Mille) = kosten die je betaalt per 1.000 vertoningen van jouw Google advertentie
  • CTR (click-trough rate) =  het percentage van de mensen die iets ziet en er vervolgens ook op klikt
  • Leadgeneration = interesse wekken van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen 
  • Leadnurturing = opbouwen van een band met je leads en om meer over hen te weten te komen
  • Affiliate marketing = als adverteerder een advertentie plaatsen op de site van de partner met als doel om extra verkopen te realiseren tegen een verkoopcommissie
  • Social media campagne = betaalde advertenties via social media platformen om specifieke doelgroepen te bereiken
  • Content marketing = het verspreiden van passende en creatieve content op het juiste moment en via het juiste kanaal om zo de klant te bereiken
  • Customer journey = de klantreis bevat alle contactpunten tussen de consument en een merk, product of dienst en helpt je om inzicht te krijgen in deze contactpunten, de problemen die zij kennen en hun behoeften

Online campagnes opzetten met Pixelfarm

Zoals je ziet, geeft een complete campagne briefing een goed beeld van de invulling van de campagne.Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet alle onderdelen van de briefing zelf al kon invullen. Pixelfarm help je hier graag mee. Wij hebben veel ervaring met het opzetten en evalueren van online campagnes. Of je nu meer naamsbekendheid wilt creëren, meer klanten wilt aantrekken of je orders een boost wilt geven, we denken graag met je mee. Wil je graag samenwerken met een professioneel online marketing bureau om van jouw campagne(s) een succes te maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.