LinkedIn Lead Gen Forms, wat is het en wat kun je ermee als bedrijf?
Je kent ze misschien van Facebook, de advertenties waar je op klikt en vervolgens je persoonlijke gegevens al vooringevuld zijn. Deze zogenaamde social lead campagnes kun je nu al gebruiken via Facebook, Instagram en Twitter. Sinds kort heeft LinkedIn deze advertentiemogelijkheid ook toegevoegd, speciaal gericht op de zakelijke markt. Een zeer waardevolle advertising tactiek om zakelijke leads te genereren voor je bedrijf!
Wil je kennis delen met de zakelijke markt in de vorm van een whitepaper, of aanmeldingen genereren voor bijvoorbeeld een webinar of event? Probeer dan zeker eens LinkedIn Lead Gen Forms, dit is gesponsorde LinkedIn content die is gekoppeld aan een leadformulier.
Het leadgen form in actie
De stappen van LinkedIn lead Ads lijken voor de gebruiker erg op die van Facebook en Instagram. Een laagdrempelige manier om gegevens te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, dienst of product. Doordat je binnen de omgeving van LinkedIn blijft, heb je als gebruiker geen last van lange laadtijden van websites of formulieren die onhandig zijn om in te vullen op je mobiel. Bijkomend voordeel is dat LinkedIn het formulier grotendeels al voor je invult doordat LinkedIn deze gegevens uit je account haalt.
Je kunt de leads vervolgens downloaden in een Excel, of nog beter, je kunt je CRM systeem of marketing automation platform aan het formulier koppelen om de leads op te kunnen slaan en te beheren. Dit gaat vaak via third party verbindingstools als Driftrock, Marketo, Oracle Eloqua en Zapier.
Is deze advertentie mogelijkheid geschikt voor mijn bedrijf?
Doordat LinkedIn gericht is op de zakelijke markt, zijn de gebruikers ook ingesteld op zakelijke content. Bedenk van te voren goed of je met de advertenties relevant kunt zijn voor de gebruikers van LinkedIn.
De kosten voor adverteren op LinkedIn zijn relatief hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook. Voor deze vergelijking is het uiteraard wel belangrijk dat er gekeken wordt naar de kwaliteit van de uitkomst. De kosten per lead zijn op voorhand moeilijk in te schatten, een aanmelding voor een event zal meer kosten dan een whitepaper download. Ook heeft dit te maken met de relevantie van je advertenties en de grootte van je doelgroep. De ROI van LinkedIn Lead Ads is goed te meten. In het overzicht zie je heel duidelijk de kosten per lead en welke doelgroepen zijn geconverteerd tot lead. Met deze insights kun je de campagne goed optimaliseren.
Oke, hoe werkt Lead Gen Forms voor een LinkedIn gebruiker
- De gebruiker ziet een update voorbij komen in de newsfeed als gesponsorde update. Aan deze advertentie zit een button gekoppeld.
- Als men doorklikt kom je binnen de omgeving van LinkedIn op een formulier terecht. Hier staat meer informatie over de aanvraag en omdat het profiel gekoppeld is zijn de gegevens (die jij als adverteerder uitkiest) alvast ingevuld wat zorgt voor een super snelle conversie.
- Als men op verzenden heeft geklikt, krijgen gebruikers een bedankbericht te zien met een link naar de website. Dit kan bijvoorbeeld ook een link zijn naar een whitepaper die online gepubliceerd is.
Interessant! Hoe stel je een Lead Advertentie op LinkedIn in?
Dat gaat eigenlijk op dezelfde manier zoals je gewend bent campagnes in te stellen op LinkedIn:
- In je campagnebeheer klik je op campagne maken, hier selecteer je gesponsorde content om je campagne in te richten.
- Je krijgt vervolgens de keuze om mensen naar je website/content te sturen of leads te verzamelen met behulp van een formulier. Je kies hier voor de laatste mogelijkheid. Je vult een campagnenaam en gewenste taal in en klikt op volgende.
- Dan krijg je de vraag welke updates je wilt sponsoren, kies hier een bestaande of maak nieuwe content aan.
- Je kunt nu kiezen voor een actieslogan:
- Maak een nieuw lead formuliersjabloon aan. In deze stap doorloop je de volgende stappen:• Naam van het formulier + taalkeuze;• Kop van de aanbieding (40 tekens);• Details van de aanbieding (160 tekens);• Gegevens die je wilt verzamelen (max 7), denk aan contactgegevens, werk, bedrijf en of opleiding;• Bedankbericht, hier kun je nog een laatste boodschap kwijt. Vertel bijvoorbeeld wat gebruikers nu kunnen verwachten.
Tip: zet de taalinstelling van je LinkedIn-campagne altijd op Engels en kies bij geografische targeting voor Nederland, dit vergroot je doelgroep van 4 tot 6,8 miljoen gebruikers. (bron: LinkedIn Campaign Manager, december 2016).
- Selecteer je doelgroep zoals je dit gewend bent bij het maken van LinkedIn advertenties.
- Bepaal hoeveel budget je wilt besteden aan je campagne en wanneer je de campagne wilt laten starten en eindigen.
Let op: deze vorm van adverteren werkt alleen nog op mobiel. Maar LinkedIn is naar eigen zeggen ook bezig met een desktop variant.
Voordelen van LinkedIn Lead Ads:
- Specifieke b2b targeting mogelijkheden: door de targetingmogelijkheden van o.a. functie titel, skills, groepen, bedrijven etc. kun je heel gericht adverteren;
- Laagdrempelig: de gegevens zijn in het formulier van te voren ingevuld, de gebruiker heeft op mobiel niet te maken met lastig in te vullen formulieren;
- Snelheid: doordat je binnen de LinkedIn omgeving blijft, heeft de gebruiker geen last van trage laadsnelheid.
Nadelen van LinkedIn Lead Ads:
- Relatief hoge kosten: De cpc en cpm liggen hoger dan andere social media advertising. Is b2b jouw doelgroep? Dan is het wel degelijk een interessante advertentiemogelijkheid en zullen de leads hoogstwaarschijnlijk kwalitatiever zijn.
- Minimumbudget: EUR 10,- per dag;
- Selfservice platform: dit betekent dat je als adverteerder weinig ondersteuning kan verwachten.
Enthousiast geworden, maar kom je er nog niet helemaal uit of wil je eerst weten of LinkedIn Lead Gen Forms iets voor jou bedrijf is? Laat het ons weten!
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs