Nieuwe website laten maken? Zorg dat je niet zakt in Google!
Een goede website is niet meer weg te denken als marketingcommunicatiemiddel. De domeinnaam is inmiddels bekend bij je (potentiële) klanten en je bedrijfswebsite wordt goed gevonden in Google op belangrijke zoekwoorden. Waar moet je op letten als je besluit een nieuwe website te laten maken of je website laat verhuizen naar een andere server en niet wilt zakken in Google?
Meteen zelf aan de slag? Vraag het migratiedocument aan.
Als 360 graden bureau zorgen wij voor niet alleen voor online marketing, we ontwerpen en ontwikkelen ook websites. Hierdoor krijgen we regelmatig de vraag van klanten of het mogelijk is de bestaande website te redesignen of over te nemen van de hostingpartij. Het antwoord is uiteraard; Ja, natuurlijk! 🙂
Wij weten echter dat het niet goed migeren of omzetten van een website direct invloed kan hebben op de vindbaarheid van een website in de zoekmachines. In het slechtste geval verliest de website alle opgebouwde ranking factoren en is de website na livegang onvindbaar en dat willen we niet! 😯
Vanzelfsprekend zorgen we er daarom voor dat jouw SEO posities gewaarborgd blijven tijdens en na een website migratie of redesign door een aantal belangrijke punten;
- We inventariseren de belangrijkste zoekwoorden.
- We maken de bestaande URL’s inzichtelijk.
- We monitoren de data nauwlettend na livegang.
Maak een overzicht van de posities van belangrijke zoekwoorden
Je hebt een hele nieuwe website laten ontwerpen, dus weg met al die oude teksten! Het lijkt zo onschuldig, maar dit kan heel veel invloed hebben op je positie in de zoekmachine. In de loop der tijd hebben alle teksten, afbeeldingen en andere content op je website een bepaalde waarde opgebouwd in Google. Op het moment dat je besluit om dit overboord te kiepen door de content op je website compleet te wijzigen of alleen nieuwe content te gebruiken kan het zijn dat je rankings in één klap weg zijn.
Zorg er daarom voor dat je op de hoogte bent van de posities van jouw meest relevante zoekwoorden en houd dit na de livegang scherp in de gaten.
Tip: gebruik tools als Google Analytics of Google Search Console.
Controleer de bestaande en de nieuwe URL’s en redirect waar nodig.
In de praktijk komt het er vaak op nieuw dat een vernieuwde webste ook nieuwe of andere content dan voorheen krijgt, waardoor de site ook andere of zelfs nieuw URL’s krijgt Dit hoeft geen enkel probleem te zijn, maar het is wel heel belangrijk dat alles goed doorgelinkt wordt om te voorkomen dat de website 404-fouten (niet gevonden pagina’s) krijgt. Zeker bij oudere websites kan het zijn dat externe websites naar blogberichten of pagina’s linken met de oude URL, waardoor het zomaar kan gebeuren dat de bezoeker ineens op een dode link uitkomt. En dat is zonde!
Wij maken daarom voorafgaand aan de migratie samen met de klant een overzicht met reeds bestaande pagina’s en URL’s waarna wordt bepaald of ze hetzelfde blijven of worden gewijzigd. Het heeft de voorkeur om de oorspronkelijke URL te behouden, maar soms ontkom je er niet aan om een URL in zijn geheel te wijzigen doordat de website bijvoorbeeld een hele nieuwe domeinnaam heeft. In dit geval moet je de URL’s laten redirecten (doorlinken) naar de nieuwe variant met een 301 redirect. Door dit type redirect in te stellen, vertel je aan Google dat de pagina permanent is gewijzigd en dat bezoekers naar de nieuwe URL moeten worden gestuurd. Het grote voordeel van deze manier van doorlinken is dat de opgebouwde waarde van de oorspronkelijke pagina behouden wordt en er voor Google niets veranderd.
Er bestaat ook een 302 redirect, maar dit is een tijdelijke redirect. Hiermee vertel je Google dat de link tijdelijk is gewijzigd en wordt doorgestuurd naar een andere URL, maar de opgebouwde linkwaarde blijft uiteindelijk aan de eerste URL toegekend. Deze redirect kun je gebruiken als je bijvoorbeeld van plan bent de oorspronkelijke URL uiteindelijk weer te gaan gebruiken.
TIP: controleer ook of een URL moet worden aangepast in bijvoorbeeld e-mailhandtekeningen, op social media en op drukwerk!
Monitoren en analyseren
Zoals eerder benoemd, na de relaunch van de nieuwe of vernieuwde site is het van groot belang om de stats van de website nauwlettend te monitoren en opvallende wijzigingen goed te analyseren. Onderneem actie door bijvoorbeeld optimalisaties door te voeren. Door goed te monitoren, kun je het verschil maken tussen vindbaar en onvindbaar. Om dit voor onze klanten in de gaten te houden, gebruiken wij hier als bureau een aantal handige tools voor.
De belangrijkste data;
- De positie in Google van de belangrijkste zoekwoorden en de bijbehorende landingspagina.
- Het aantal bezoekers op de website en in het specifiek het verkeer vanuit zoekmachines.
- Opvallende wijzigingen in bouncerate en verwijzende bronnen.
- Meldingen in Google Search Control, omdat hierin direct wordt weergegeven wat de fouten zijn die Google tegenkomt. Denk hierbij aan 404-errors (niet gevonden pagina’s).
LET OP: Zorg ervoor dat Google na livegang de pagina kan indexeren! Het gebeurt wel eens dat er nog een vinkje aanstaat of noindex--tag aanstaat, waardoor Google geen toegang heeft tot de de website.
Veilig je website verhuizen
Meer weten over de mogelijkheden tot het redesignen of veilig verhuizen van jouw website? Neem eens contact met ons op. 🙂
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs