Wat is een canonical link en hoe gebruik je deze?
Een canonical link, ook wel bekend als een “canonieke URL”, is een HTML-link die wordt gebruikt om aan zoekmachines aan te geven welke versie van een webpagina de originele en meest relevante is. Het is met name handig voor websites die dezelfde of vergelijkbare inhoud op meerdere pagina’s hebben, zoals bijvoorbeeld productpagina’s met dezelfde productbeschrijving maar verschillende kleuren of maten.
Als je gebruikmaakt van WordPress en de Yoast plugin hebt geïnstalleerd, dan wordt er automatisch een zelfverwijzende canonical tag gecreëerd. Hierdoor wordt elke pagina automatisch ingesteld als origineel (voorkeurspagina). Als er een dubbele pagina is en de originele pagina de voorkeur heeft, kun je onder het tabblad ‘geavanceerd’ de URL van de hoofdpagina invullen. Op deze manier plaats je een canonical tag naar de originele versie. De pagina met de canonical tag wordt het meest gecrawld en boven de andere pagina’s verkozen voor de zoekresultaten.
Het is slim om op elke pagina een canonical tag te plaatsen, ofwel een zelfverwijzende canonical (die Yoast automatisch maakt), ofwel een canonical tag naar de voorkeurspagina. Dit helpt zoekmachines om te bepalen welke versie van de pagina de meest relevante is en voorkomt problemen met dubbele inhoud.
Wanneer zoekmachines zoals Google een webpagina indexeren, proberen ze te bepalen welke versie van een pagina de meest relevante en waardevolle is voor hun gebruikers. Als er meerdere versies van een pagina beschikbaar zijn, kunnen deze zoekmachines in de war raken omdat ze niet weten welke pagina ze moeten indexeren. Het kan ook leiden tot een lagere positie in de zoekresultaten en dat wil je natuurlijk niet!
Door een canonical link toe te voegen aan de pagina’s met dubbele inhoud, kan de website-eigenaar aangeven welke versie de originele is en de andere versies als duplicaten behandelen. Zoekmachines zullen de aangegeven originele versie indexeren en de andere versies negeren, waardoor de kans op problemen met dubbele inhoud wordt verminderd.
Een canonical link kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
<link rel=”canonical” href=”https://www.voorbeeldwebsite.com/product/rood-shirt” />
In dit voorbeeld wordt aangegeven dat de pagina “https://www.voorbeeldwebsite.com/product/rood-shirt” de originele versie is van de pagina, en dat andere versies met dezelfde inhoud moeten worden behandeld als duplicaten.
Als je wilt dat jouw website goed gevonden wordt in zoekmachines, voeg dan een canonical link toe! Het is een super eenvoudige stap om je website te optimaliseren en het zorgt ervoor dat je niet de mist in gaat met dubbele inhoud.
Hulp nodig of meer weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
nieuws
Alles wat je wilt weten over SEO, SEA, contentmarketing, social advertising, website-ontwikkeling, branding en meer.
Meer blogs