Zoekmachine marketing – adverteren & optimalisatie

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 19 oktober 2018

Bekijk ook alle online marketing mogelijkheden

Zoekmachine marketing, ook wel internet marketing of search engine marketing is een van de basis elementen in de online marketing mix. Hieronder alle mogelijkheden;

Zoekmachine marketing

voorbeeld zoekmachine advererenZoekmachine adverteren

Online adverteren of zoekmachine adverteren is verreweg de bekendste vorm van online marketing! Je tikt een zoekopdracht in in Google en de eerste resultaten die je ziet zijn advertenties, te herkennen aan dit symbool: advertentie icoon google

Zodra je op een advertentie klikt kost dit het bedrijf geld. Kortom, je betaald als bedrijf per klik (daarom wordt het ook wel PPC, of pay-per-click advertising genoemd). Dit kan flink oplopen met soms klik prijzen van rond de 8 euro.

Niet alleen Google maar ook andere zoekmachines als Bing volgen ditzelfde principe. Het voordeel is dat deze vorm van adverteren enorm relevant is. De gebruiker is écht op zoek naar een bepaald product of dienst. Van alle advertentie vormen is dit vaak diegene met de hoogste ROI (Return on Investment)

Kosten: afhankelijk van concurrentie (Google Adwords werkt met een veilingssysteem) kun je tussen de € 0,05 en € 10,- per klik betalen.

Google Shopping VoorbeeldGoogle Shopping

Naast tekstadvertenties kun je in Google ook shopping advertenties zien. Dit zijn afbeeldingen van producten uit een bepaalde webshop. Ook hier betaald de webshop per klik.

Kosten: Iets lager dan bij reguliere Adwords campagnes.

Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd)

Een bezoeker start vaak zijn zoektocht in Google. Het optimaliseren van je website zodat deze goed gevonden wordt door Google of andere zoekmachines is daarom enorm belangrijk. Wij als Pixelfarm doen regelmatig zogenaamde SEO campagnes om te zorgen dat bedrijven in de top 10 of top 5 van Google terecht komen voor bepaalde zoekopdrachten. Daarbij is het goed om te weten dat er drie dingen zijn die van invloed zijn op de zoekresultaten;

  1. Populariteit – de belangrijkste van de drie. Hoeveel websites linken er naar jouw website of een bepaalde pagina binnen jouw website? Hoe snel wordt je content opgepikt door andere websites en hoeveel fans heb je op social media?
  2. De techniek van je website – snelheid, veiligheid, maar ook
  3. Content – de inhoud van je website in de breedste vorm. Afbeeldingen, video’s en uiteraard teksten. En dat gaat verder dan je diensten of productpagina’s. Een goed blog of content generatie gedeelte is extreem belangrijk tegenwoordig.

TIP: check ook eens een tool als woorank.com waar je eenvoudig kunt zien of je website goed opgebouwd is.

Kosten: het verkeer naar je website toe kost niets maar de optimalisatie van je website, de creatie van de juiste content en het zorgen voor en goed plan wordt vaak verzorgd door online marketing bureau’s zoals dat van ons.